Hoe wordt filosofie onderwezen?

Vandaag kreeg ik de vraag hoe filosofie gegeven zou gaan worden op verlichtingsscholen. Krijgen kinderen bijvoorbeeld lange lappen tekst met tientallen opvattingen van allerlei filosofen die zij in hun hoofd moeten stampen? Of wordt dit op een andere manier in de praktijk gebracht?

In het verlichtingsonderwijs wordt leerstof sowieso niet ‘gestampt’ in de hoofden van kinderen. Kinderen zijn namelijk geen vaten die gevuld moeten worden, maar bomen die tot bloeien moeten worden gebracht. Er worden verder geen losstaande vakken gegeven; alle vakken zijn telkens met elkaar verbonden in één overkoepelend thema. Dit geldt ook voor filosofie. Gedurende een schooldag wordt er bijvoorbeeld tijdens praat- of eetmomenten gefilosofeerd met de kinderen. Als het thema, dat democratisch gekozen is door de kinderen, zou gaan over de middeleeuwen, kunnen filosofische vragen gesteld worden als “Waarom is het belangrijk om over de geschiedenis, zoals de middeleeuwen, te leren?”, “Wat vind je van de straffen die misdadigers in de middeleeuwen kregen?” of “Wat kunnen we van de middeleeuwen leren over hoe mensen toen omgingen met andersgelovigen?” Zo leren kinderen meer over ethiek en worden ze bewuster van waarom dingen tegenwoordig zijn zoals ze zijn. Kinderen leren ook over verschillende filosofische standpunten van verschillende filosofen aan de hand van hun citaten. Kort maar krachtig. Hier wordt vervolgens ook over gefilosofeerd.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.