Visie


De visie van het verlichtingsonderwijs is ondergebracht in vijf kernwaarden: (1) diepgaande notie, (2) oordeelsvrije interactie, (3) democratische participatie, (4) realistische representatie en (5) toekomstgerichte imaginatie.

Diepgaande notie

Kinderen leren diepgaande vragen over het leven te stellen. Ze leren over samenhang tussen onderwerpen. Er wordt uitgelegd waarom dingen zijn zoals ze zijn. Kinderen worden gestimuleerd om na te denken en vragen te stellen over wat ze leren. Onderwerpen worden in zoveel mogelijk perspectieven belicht.

Lees meer...

Oordeelsvrije interactie

Kinderen leren zich terughoudend op te stellen in hun oordeel over anderen. Ze leren dankjewel”, “alsjeblieft” en “sorry” te zeggen tegen elkaar. Kinderen leren hun gevoelens en gedachten te verwoorden naar elkaar. Er wordt hen kennis bijgebracht over cultuur en religie. Bij conflicten wordt een dialoog aangegaan. Kinderen leren een positieve en optimistische houding te hebben.

Lees meer...

Democratische participatie

Besluiten worden zoveel mogelijk genomen op een democratische manier. Kinderen worden betrokken bij beslissingen en keuzes binnen vastgestelde grenzen. Er wordt gebruikgemaakt van stemmingen, referenda, enquêtes en de mogelijkheid om voorstellen in te dienen. Kinderen krijgen veel vrijheid en er zijn relatief weinig regels.

Lees meer...

Realistische representatie

Leermaterialen moeten zoveel mogelijk waarheidsgetrouw zijn en een weerspiegeling van de werkelijkheid vormen. Afbeeldingen moeten bijvoorbeeld een zo realistisch mogelijke stijl hebben. Leerkrachten gebruiken echte beelden en geluiden bij presentaties.

Lees meer...

Toekomstgerichte imaginatie

Kinderen worden aangemoedigd om hun fantasie en creativiteit te gebruiken. Kinderen leren nieuwe en originele dingen te creëren. Ze ontdekken de nieuwste technologische innovaties. Ze bedenken hoe deze innovaties positieve veranderingen kunnen brengen voor een duurzame toekomst.

Lees meer...

Maak jouw eigen website met JouwWeb