Stemsgewijs holistisch onderwijs
Niets in de wereld staat los van elkaar. Alles heeft met elkaar te maken en is met elkaar verbonden. Samen vormt alles één geheel. Daarom wordt gewerkt met vakoverstijgende thema's in plaats van losstaande schoolvakken. Via de methode stemsgewijs holistisch onderwijs (SHO) bepalen kinderen samen, via een democratisch proces, welk overkoepelend thema behandeld zal gaan worden in de komende periode.
Een themaperiode begint met een brainstormproces. Kinderen gaan in groepjes zitten en maken een mindmap over dingen die ze interessant vinden en waar ze meer over zouden willen leren. Ze schrijven alles op wat in hen opkomt. Daarna schrijven de kinderen op welke andere onderwerpen hiermee verwant zijn. Ook bedenken ze er thema's bij die zoveel mogelijk van de onderwerpen dekken. Het is de bedoeling dat het thema zo breed mogelijk is. Als iedereen klaar is met dit proces, lezen de groepjes om de beurt op welke thema's ze hebben bedacht. De leerkracht schrijft alle thema's die de kinderen opnoemen op het bord.
Vervolgens begint het kiesproces. Dit proces bestaat uit twee fases. In de eerste fase worden er stemmingen gehouden. De leerkracht noemt telkens een thema op en de kinderen steken hun hand op zodra ze interesse hebben in dit thema. Kinderen mogen meerdere keren hun hand op steken. Uiteindelijk komen er drie thema's naar voren die de meeste stemmen hebben gekregen. Dan begint de tweede fase, waarin kinderen anoniem mogen gaan stemmen. Kinderen kunnen hun voorkeuren op een papiertje opschrijven. Als een kind twee thema's even interessant zou vinden, mag diegene ook twee stemmen uitbrengen. Voorin de klas staat een stembus waarin kinderen het papiertje in kunnen stoppen. Naderhand telt de leerkracht de stemmen. Het thema met de meeste stemmen zal centraal komen te staan in de volgende periode.
Alle vakken zullen vervolgens in het teken staan van het gekozen thema. Niet alleen vakken met betrekking tot oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie, maar ook Nederlands, Engels en rekenen. Overigens wordt er wel rekening mee gehouden dat kinderen tijdens hun schooljaren niet meerdere keren hetzelfde thema aangeboden zouden krijgen.
Voorbeeld
Een groepje kinderen krijgt de opdracht om een mindmap te maken over onderwerpen die ze interessant vinden. Ze denken samen na en bedenken ook wat met ieder onderwerp te maken heeft. Ze schrijven het volgende op:
- Ridders → zwaarden, kastelen, koning, paarden
- Computers → internet, toetsenbord, robots
- Planeten → ruimte, aarde, maan, sterren
- Prinsessen → jurken, kroon, kasteel, prins
- Astronauten → ruimte, raket, aliëns
Vervolgens krijgen de kinderen de opdracht om thema's bij deze onderwerpen te bedenken. De leerkracht loopt rond en bedenkt met de kinderen met welke thema's de onderwerpen te maken hebben. De kinderen komen erachter dat sommige onderwerpen ook weer onderling met elkaar te maken hebben en in één thema samengevat kunnen worden. Samen komen ze uit op de volgende thema's:
- De middeleeuwen
- Technologie
- Het heelal
De bedachte thema's worden in de klas opgenoemd en dan kunnen de stemmingen worden gehouden. Uiteindelijk staan er tien unieke thema's op het bord. Drie thema's hebben de meeste stemmen gekregen. Dit zijn:
- Het heelal
- De dierenwereld
- Sprookjes
Nu gaan de kinderen naar de stembus. Daarna telt de leerkracht de stemmen. In dit voorbeeld is het thema over het heelal het populairste, en zal deze dus centraal komen te staan. Voorbeelden van onderwerpen die behandeld kunnen worden tijdens de lessen zijn:
Maak jouw eigen website met JouwWeb