Diepgaande notie
Kinderen worden aangemoedigd om na te denken over fundamentele vragen over het bestaan, de betekenis van het leven en ethiek. Regelmatig wordt een nieuwe filosofische vraag geïntroduceerd, aangepast aan de onder-, midden- of bovenbouw. Denk daarbij aan vragen als: “Wat maakt ons mens?”, “Wat betekent het om vrienden te zijn?” en “Waarom ben je wie je bent?” Op deze manier ontdekken kinderen niet alleen meer over de wereld om hen heen, maar ook over hun eigen identiteit. Ze leren over zichzelf en worden gestimuleerd om op zoek te gaan naar hun talenten en uitdagingen.
“Door het leven te bevragen, ontdek je meer over jezelf en de wereld om je heen.”
Verder wordt kinderen geleerd dat alles met elkaar te maken heeft en dat alles met elkaar samenhangt. Geen enkel schoolvak staat in principe los van elkaar. Elke periode staat er een specifiek thema centraal, waarbij kinderen uiteenlopende kennis opdoen. Voorbeelden van thema's kunnen ‘het heelal’, ‘de natuur’, ‘gezondheid’ of ‘kunst’ zijn. Via de methode van het stemsgewijs holistisch onderwijs kiezen de kinderen zelf met elkaar het thema uit dat de komende periode behandeld zal gaan worden.
“Je kunt pas dingen begrijpen zodra je de samenhang der dingen inziet.”
Ook wordt kinderen duidelijk uitgelegd waarom dingen zijn zoals ze zijn. Ze worden gestimuleerd om na te denken en vragen te stellen over wat ze leren, zodat ze het echt begrijpen. Het is de bedoeling dat kinderen daarin veel zelf ontdekken en onderzoeken. De leerkracht stimuleert hen om hun bevindingen verder te verkennen en het proberen te verklaren en te begrijpen. Onderwerpen worden overigens in zoveel mogelijk perspectieven belicht. Zo leren kinderen genuanceerd, open en vrij te denken.
“Zodra kinderen écht begrijpen wat ze leren, leren ze voor het leven.”
Maak jouw eigen website met JouwWeb