Democratische participatie


Besluiten worden zoveel mogelijk genomen op een democratische manier. Zo stemmen kinderen bijvoorbeeld over welk thema behandeld zal gaan worden, hoe de klas ingericht zal worden, welke lees- en speelmaterialen er in de klas komen en waar ze heen gaan met het uitstapje. Kinderen krijgen een aantal opties voorgelegd waaruit ze kunnen kiezen. Het stemmen gebeurt dus wel binnen grenzen. Er wordt ook regelmatig gebruikgemaakt van referenda en enquêtes. Kinderen mogen daarnaast zelf voorstellen indienen. Op deze manier wordt constant nagegaan wat de kinderen nodig hebben en wat ze graag zouden willen. De wensen en behoeften van de kinderen worden sterk in acht genomen bij het besluitvormingsproces van de leerkrachten, die uiteindelijk het definitieve besluit nemen. Kinderen krijgen verder veel vrijheid en er zijn relatief weinig regels. Ze mogen vaak zelf bepalen wat ze bijvoorbeeld gaan doen en waar ze heengaan.

“Door kinderen vrijheid te geven, leren ze verantwoordelijkheid te nemen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb