Wat maakt dit onderwijs uniek in de context van de 21e eeuw?

Veel van de onderwijsconcepten uit het traditionele vernieuwingsonderwijs zijn ontstaan in de jaren 1920 en waren afgestemd op die tijd. Sindsdien is er ontzettend veel veranderd. Zo is de technologie nu veel verder ontwikkeld, is de samenleving diverser en inclusiever geworden en hebben er allerlei democratische hervormingen plaatsgevonden.

Het verlichtingsonderwijs vindt zijn oorsprong in de jaren 2020 en maakt gebruik van de kansen en mogelijkheden van de 21e eeuw. Er wordt zoveel mogelijk geprobeerd om de tijd voor te zijn. Er wordt geanticipeerd op toekomstige ontwikkelingen en behoeften. Kinderen krijgen niet alleen les over de 21e-eeuwse vaardigheden, maar krijgen ook les in futurologie en robotica en leren kunstmatige intelligentie en augmented reality te gebruiken. Maatschappelijke veranderingen, technologische innovaties, wetenschappelijke ontdekkingen en medische doorbraken worden nauwlettend in de gaten gehouden. Kinderen denken na over hoe deze ontwikkelingen de toekomst kunnen vormgeven. Ze leren over de kansen en de risico's. Dagelijks krijgen kinderen educatieve programma's te zien op het digibord. Er wordt veel gewerkt met laptops, smartphones en tablets. Ook leren kinderen kritisch te zijn op alle informatie die ze binnenkrijgen en leren ze digitale misleiding, zoals deepfake, te herkennen. Ze leren verder zorgzaam om te gaan met het milieu en de natuur te respecteren. Ook komen verschillende culturen en religies aan bod tijdens de lessen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.