In welke klasopstelling wordt lesgegeven?

Er zijn veel verschillende manieren hoe je de stoelen en tafels kunt opstellen in een klaslokaal: in rijen, groepjes, een U-vorm of een cirkel. Hoe de klas ingedeeld gaat worden, bepalen kinderen in het verlichtingsonderwijs zelf.

De manier waarop de klas is ingericht, bepaalt hoe leerlingen met elkaar en met de leraar omgaan, en kan de dynamiek van de klas sterk beïnvloeden. In het verlichtingsonderwijs bepalen kinderen op democratische wijze in welke klasopstelling zij willen werken en wanneer. Dit kan ook variëren, afhankelijk van de situatie. Ook bepalen kinderen zelf naast wie ze willen zitten. Als blijkt dat kinderen moeite hebben om zich te concentreren vanwege hun buren of de manier waarop de klas is ingericht, kan de leerkracht overwegen om de groepsgemeenschap een alternatief te laten bedenken. Er zijn verschillende klasopstellingen die gerealiseerd kunnen worden. De leerkracht bespreekt de verschillende mogelijkheden en licht toe wat de voor- en nadelen zijn van elke klasopstelling:

  • Traditionele rijen. Voordelen: orde en disciplinaire controle. Nadelen: beperkte interactie tussen leerlingen en een passievere leerhouding.
  • Tafelgroepen. Voordelen: bevordert samenwerking en discussie tussen leerlingen. Nadelen: kan leiden tot meer afleiding en minder controle voor de leraar.
  • U-vormige opstelling. Voordelen: bevordert gelijke deelname en open discussie. Nadelen: beperkt soms het aantal leerlingen dat direct oogcontact heeft met de leraar.
  • Cirkelopstelling. Voordelen: stimuleert open discussie en interactie tussen leerlingen. Nadelen: mogelijk minder ruimte voor materiaal of activiteiten in het midden van de cirkel.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.